
 1 

Bra och dåliga tv-experiment 
 
VoF har utsett tv-journalisten Robert Aschberg till Årets folkbildare 2004. Året före blev 
Kanal 5 Årets förvillare för programserien Förnimmelse av mord. Betyder det att Asch-
bergs metoder är sunda och Kanal 5:s osunda? VoF:s ordförande Jesper Jerkert disku-
terar en asymmetri. 
 
VoF har till Årets folkbildare 2004 utsett journalisten Robert Aschberg, med följande 
motivering: 
 

”Han får priset för att han gjort något så ovanligt i svenska medier som att kritiskt 
granska otroliga påståenden. Aschberg har för en bred publik avslöjat vattenvirvlare, 
slagrutegängare, hästpratare, hästhårsanalytiker, s.k. medier och andra utövare av 
pseudovetenskap som simpla charlataner. Föreningen anser att hans insats är mycket 
betydelsefull eftersom massmedias vanliga attityd ger allmänheten en felaktig upp-
fattning om dessa fenomen.” 
 

Motiveringen säger det mesta, men jag vill ändå komplettera resonemanget en smula. 
Några av Aschbergs reportage om pseudovetenskap och kvacksalveri var mycket 

bra. Som en höjdpunkt minns jag inslaget om hästpratare i programmet Insider 2003-05-
15. Personer som påstod sig kunna kommunicera med hästar på telepatisk väg sattes på 
prov inför dold kamera. Hästpratarna ombads att ställa frågor som hästarna borde ha pro-
testerat mot om de verkligen kunnat besvara dem, t.ex. ”Vad tycker den om att kallas 
Brunte?”, fastän hästen aldrig kallats Brunte, eller ”Varför tycker den så mycket om 
bananer?”, fastän hästen aldrig ätit bananer. (Hästens ”svar” på den senare frågan var att 
bananer var rika på vitaminer och mineraler.) Alla hästpratare som testades misslyckades 
grundligt. I samma program fanns även ett inslag om homeopater som sade sig kunna 
undersöka hästars hälsotillstånd genom att känna ”vibrationerna” från avklippt tagel. En 
homeopat meddelade att Victory Tilly, en av världens främsta travhästar, var halt. En 
annan sade att Gustav III:s häst Kaulbach, som har varit död och uppstoppad i drygt 200 
år, verkade vara i fin form men att den skulle må bra av lite massage. Båda inslagen i pro-
grammet var väl genomförda, och de bjöd också på god underhållning. 

Att Aschberg får priset betyder förstås inte att allt han gjort har folkbildande prägel. 
I skrivande stund pågår t.ex. ny dokusåpainspelning med Aschberg som programledare. 
Sådana program ger inga pluspoäng vid sammanräkningen av vad folkbildarkandidaterna 
åstadkommit. Men de ger heller inga minuspoäng. 

Insider och FAM 
Det är förstås intressant att jämföra de kritiska reportagen i Aschbergs program med en 
programserie som Förnimmelse av mord (FAM, som sänts i Kanal 5 och som gav kanalen 
förvillartiteln 2003). I FAM gavs tittaren det bestämda intrycket att medier kan färdas i tid 
och rum och hämta upplysningar som kräver något slags paranormal förmåga. Eftersom 
det således rör sig om fantastiska påståenden krävs att undersökningarna är mycket väl 
genomförda för att de ska kunna tas på allvar. FAM klarade inte sådana krav. Då 
programmen hela tiden gav intryck av att tillhandahålla starka belägg för det paranormala 
var de därför förvillande. Att det kan vara svårt att få de ansvariga att förstå kritikens inne-
börd visar uttalanden av Caroline Giertz, producent för FAM. Kritiken att mediet i själva 
verket använde sig av till exempel de närvarandes kroppsspråk kommenteras så här: ”Den 



 2 

möjligheten finns. Men vi var extremt medvetna om det och alla i teamet bevakade sitt 
kroppsspråk och sina reaktioner för att undvika att ge ledtrådar” [1]. Men kroppsspråk kan 
tyvärr både skapas och avläsas omedvetet, så det räcker inte att vara ”extremt medveten”. 

Om nu FAM inte uppfyller höga metodkrav, har de undersökande reportagen i Asch-
bergs program gjort det? Tag hästpratarreportaget. Är tillvägagångssättet invändningsfritt? 
Det kan vara oetiskt: är det acceptabelt att använda dold kamera? Jag tycker att man kan 
svara ja eftersom det kan vara motiverat att använda dold kamera för att avslöja 
missförhållanden eller bluffar som annars inte skulle ha avslöjats. 

Ett annat Insider-reportage om rutgängare (2004-02-26) är kanske intressantare ur 
metodsynpunkt. Också detta var filmat med dold kamera i en lägenhet. En kvinna kontak-
tade fyra rutgängare. Till var och en av dem sade hon att hon sov dåligt, och att hon und-
rade om rutgängaren kunde peka ut ett bättre ställe för sängen. Alla rutgängare bekräftade 
att sängens placering var dålig med avseende på jordstrålning, och de föreslog nya place-
ringar. Ingen rutgängare var medveten om att någon annan fått samma uppgift. Kvinnan 
fick fyra olika placeringsförslag av de fyra rutgängarna, vilket tedde sig en smula komiskt. 

Emellertid stod inte sängen på samma ställe i utgångsläget för alla rutgängare. 
Tvärtom fortsatte varje rutgängare där den tidigare slutat. Den första rutgängaren lät flytta 
sängen från plats A till plats B. Den andra rutgängaren flyttade den från B till C, och så 
vidare. De som tror på jordstrålning anser att strålningen går fram i stråk, och att vissa 
platser i ett rum är bra och andra är dåliga. I princip skulle en troende därför kunna för-
svara rutgängarna med att alla fyra föreslagna sängplatser var bra. Men faktum kvarstår att 
rutgängarna var parvis oense. Ingen rutgängare godkände den föregående rutgängarens 
sängplacering. Och detta, att rutgängarna inte var eniga, räcker ju faktiskt för att klart 
ifrågasätta deras trovärdighet. 

Den oliktunga bevisbördan 
I ett striktare experiment skulle man sannolikt ha gått annorlunda tillväga. Inte heller de av 
Aschberg initierade undersökningarna går således fria från metodkritik. Vad är då skill-
naden mellan Insiders pseudovetenskapsavslöjanden och FAM? Är det bara en skillnad i 
inställning (eller i förutfattade meningar) som VoF belönat så olika? 

Nej. Det finns en väsentlig skillnad i upplysningsvärde, som jag redan har antytt. 
Rutgängarexperimenten i Insider var inte idealiskt genomförda, men rutgängarna gav ändå 
inbördes motsägande besked. Detta gav en viktig upplysning till tittaren. Det räckte ju 
med att rutgängarna var parvis oense för att deras trovärdighet skulle sjunka. Däremot 
räckte det inte att FAM:s medier gjorde till synes träffande uttalanden om mordgåtor för 
att vi ska ta dessa förmågor på fullt allvar, eftersom tänkbara felkällor inte eliminerats. 
FAM-tittaren kunde därmed inte dra några säkra eller ens sannolika slutsatser av program-
serien. (Även om många tittare nog trodde sig kunna dra slutsatser, vilket också föreföll 
vara programmakarnas önskan.) 

Som jag har beskrivit på annan plats [2] är det självfallet bäst att redan från början 
försöka eliminera normala felkällor när man vill undersöka kontroversiella fenomen. Då 
har man störst nytta av sin undersökning, och såväl positiva som negativa utfall kan tol-
kas. Men om man inte utför ett vattentätt experiment, kan fortfarande ett negativt utfall ge 
ett klart besked, medan ett positivt inte ger det. Denna asymmetri beror på att bevisbördan 
alltid ligger hos den som påstår sensationella saker, sådant som strider mot vad vi tror oss 
säkert veta. 

Därför har Insiders reportage om pseudovetenskap varit mer upplysande än FAM, 
och det är en av orsakerna till att Robert Aschberg och inte FAM:s redaktion utsetts till 
Årets folkbildare. 



 3 

Referenser 
[1] Kommentar av Caroline Giertz, Sökaren 1/2005, s. 11. 
[2] Jesper Jerkert, ”Att undersöka kontroversiella fenomen”, i J. Jerkert & S. O. Hansson (red.), Vetenskap 

eller villfarelse, Stockholm: Leopard 2005, s. 289–305. 
 
 
 Denna artikel har publicerats i Folkvett nr 1/2005, s. 53-

57. Sidnumreringen i detta pdf-dokument överensstäm-
mer alltså inte med den tryckta versionen. 


